Libra Internet Bank

Sfaturi bancare

Te sună "de la Bursă"? De fapt, ți se întinde o cursă!

24 Martie 2025 | Educatie Financiara Securitate Financiara

E bine să știi cum operează fraudatorii care se dau drept persoane de la instituții serioase, cu scopul de a-ți goli conturile. Mai jos îți prezentăm cazul unui client al băncii, care a fost convins de un escroc să-și divulge datele de logare în aplicația Libra. Te rugăm să parcurgi dialogul pentru a ști cum să eviți astfel de incidente.

Libra Internet Bank

Fraudator: Bună ziua, sunt broker la departamentul de investiții al Bursei de Valori București. După cum știți, suntem o instituție de încredere. Dacă doriți câștiguri mari și sigure într-un timp scurt, noi vă putem ajuta.
Client: Da, desigur, dar nu mă pricep prea bine la partea tehnică.
Fraudator: Nu vă faceți griji. 80% din clienții noștri nu au experiență, vă ajut pas cu pas. Vă recomand să începeți cu o sumă minimă, între 1.000 și 5.000 lei. După procesarea plății, o să primiți un link de logare și o parolă. Apoi, vă îndrum eu și vă explic toate opțiunile. E în regulă?
Client: Da, mulțumesc.

A doua zi, clientul primește un mesaj pe WhatsApp:
„Vă felicităm pentru înregistrarea cu succes a contului pe platforma noastră. Vă invităm să accesați linkurile de mai jos pentru a explora cele mai recente oportunități de investiții și a fi la curent cu cele mai avantajoase oferte disponibile.”

Al doilea apel:
Fraudator: Felicitări, v-ați logat cu succes! Cel mai bine ar fi sa stăm în apel video ca sa vă pot îndruma la fiecare pas. Știți, mă gândesc că e păcat să plătiți impozit având în vedere că investiția nu e încă amortizată și atunci ar fi bine sa creați un cont bursier special, în care să se adune toți banii. La ce bănci aveți dumneavoastră conturi? Doar la Libra?
Client: Am conturi și la alte bănci.
Fraudator: OK, haideți să facem transferul de la „Banca X” către contul dvs. de la Libra, să creăm un cont bursier unde să strângeți profitul.

De fapt, fraudatorul l-a ajutat pe client să instaleze o aplicație care permite controlul telefonului de la distanță. Acum, fraudatorul poate să acceseze toate aplicațiile clientului și să vadă mesajele primite. Cu excepția aplicației Libra Mobile Banking, pentru că banca are sistem de protecție suplimentară, care împiedică vizualizarea informațiilor de la distanță.

După transfer, fraudatorul își dă seama că nu poate să vadă pe ecran aplicația Libra Mobile Banking, așa că apelează la un alt truc.

Fraudator: După o analiză mai amănunțită, am observat că ar fi mai profitabil pentru dumneavoastră să renunțați la contul bursier de la Libra.
Client: Și cum fac acest lucru?
Fraudator: Deschideți o pagină de internet din Google Chrome și scrieți după dictare „doresc să renunț la contul bursier Libra având user-ul xxxxxxxx și parola xxxxxxxxx”.

Clientul urmează instrucțiunile și, fără să-și dea seama, își dezvăluie datele de autentificare în contul bancar, pentru că fraudatorul poate să vadă în clar informațiile, în pagina de internet.

Ca să câștige timp, fraudatorul îi spune clientului să repete procedura de câteva ori, timp în care, îi fură toți banii din contul bancar.

Aplicația Libra Mobile Banking are sistemele de securitate necesare pentru a te proteja de aceste tentative. Însă e important să-ți păstrezi și tu vigilența și confidențialitatea datelor de logare.

Ce greșeli a comis victima?

  • A căzut în plasa „câștigurilor rapide și mari”. Nu există așa ceva și oricine promite astfel de profituri are intenții rele.
  • A accesat un link de la o persoană necunoscută, instalând de fapt o aplicație de control de la distanță. Astfel, fraudatorul a putut să vadă ecranul telefonului, inclusiv codurile de autorizare a tranzacțiilor primite prin SMS.
  • Și-a introdus user-ul și parola în afara aplicației bancare. Astfel, sistemul nostru de securitate nu l-a mai putut proteja, iar escrocul a avut acces la contul victimei.

Fraudatorul nu s-a oprit aici, ci a încercat să convingă victima să depună într-un cont 15% din valoarea sumei furate (peste 200 000 de lei și 10 000 de dolari), cu promisiunea că îi va înapoia victimei banii. Cazul este acum în atenția Poliției.

Ce putem învăța din acest caz?

  • Nu da curs indicațiilor unor persoane necunoscute.
  • Nu instala niciodată aplicații la îndrumarea unei persoane necunoscute.
  • Activează informarea prin email și SMS pentru tranzacții bancare.
  • Introdu datele secrete de autentificare (user și parolă) DOAR în aplicația Libra Mobile Banking, care te protejează de persoane de rea-credință.

Dacă suspectezi că ești victima unui atac, primul pas este să întrerupi legătură cu fraudatorul, lucru care poate fi dificil dacă ți-a preluat controlul telefonului sau browser-ului. Te sfătuim să scoți SIM-ul din telefon sau să întrerupi datele mobile (cel mai rapid ar fi să pui telefonul pe mod Avion) și te rugăm să ne anunți imediat.