Libra Internet Bank

Sfaturi bancare

Schema „Fondul Proprietatea și Bursa de Valori”, care te lasă fără fonduri

30 Iunie 2025 | Profesii Persoane fizice IMM Securitate Financiara

Reprezentanții Libra nu îți vor solicita niciodată datele de contact sau de logare la contul personal. Totuși, unii fraudatori găsesc noi pretexte pentru a încerca să le afle. Iată un exemplu de care să ții cont:

Libra Internet Bank

SCENA 1 – Apel telefonic inițial

  • Necunoscut 1:
  • Bună ziua, vă sun de la Fondul Proprietatea/Bursa de Valori. Compania dvs. figurează pe lista noastră de plată. Aveți de încasat dividende. Ați putea să-mi spuneți, vă rog, la ce bănci aveți conturi deschise, ca să știm unde să vă trimitem banii?
  • Reprezentantul societății:
  • Ah, sigur... avem conturi la Libra Internet Bank și la încă o bancă.
  • Necunoscut 1:
  • Perfect. Mulțumesc. Revenim noi cu detalii.

SCENA 2 – Apel spoofing (fraudatorul se dă drept banca)

  • Necunoscut 2 (pe telefon se afișează numărul băncii):
  • Bună ziua, vă sunăm de la Libra Internet Bank. Am înțeles că doriți să încasați dividendele în contul deschis la Libra Internet Bank, astfel că pentru operarea ordinului de încasare trebuie să izolăm fondurile din contul companiei. Este recomandat să transferăm banii într-un cont temporar de siguranță.
  • Reprezentantul societății:
  • Ok... ce trebuie să fac?
  • Necunoscut 2:
  • Vă rugăm să ne oferiți datele de logare la aplicația de Internet Banking ca să putem opera în siguranță pentru dumneavoastră.
    Atenție! Reprezentanții Libra nu îți vor solicita niciodată datele de logare!
  • Reprezentantul societății:
  • În regulă... (dictează credențialele).
  • Necunoscut 2:
  • Perfect. Revenim la scurt timp cu detalii după câteva verificări. Mulțumim pentru cooperare.

SCENA 3 – Conversație pe WhatsApp

  • Necunoscut 2:
  • V-am contactat mai devreme. Putem continua transferul acum. Pentru asta, vă rog să activați opțiunea de vizualizare a ecranului pe WhatsApp, ca să vă putem ghida mai ușor. E doar o procedură de rutină.
  • Reprezentantul societății:
  • Am activat-o. Vedeți acum?
  • Necunoscut 2:
  • Da, perfect. Nu vă faceți griji dacă primiți niște coduri prin SMS – sunt doar pentru verificare. Ignorați-le, vă rugăm.
    Telefonul începe să primească SMS-uri cu coduri de autorizare.
  • Reprezentantul societății:
  • Tocmai am primit câteva mesaje cu coduri... Ce se întâmplă?
  • Necunoscut 2:
  • Este normal. Sunt coduri automate, le ignorăm. Nu trebuie să faceți nimic cu ele.

    De fapt, fără să realizeze, clientul tocmai le-a oferit fraudatorilor accesul la conturile sale bancare, inclusiv la codurile de autorizare a tranzacțiilor primite prin SMS. Astfel, societatea a fost prejudicată cu peste 200.000 de lei.

    Cum poți preveni astfel de situații?

    1. Fii vigilent
    Nu orice promisiune de încasare de dividende, venită din senin, trebuie luată de bună. Verifică întotdeauna situația cu ceilalți reprezentanți ai firmei - este așteptată o astfel de sumă?

    2.Datele personale sunt secrete
    Sub nicio formă, nu dezvălui nimănui datele personale sau credențialele și parola de acces la contul de Internet Banking, chiar dacă persoana cu care discuți se recomandă „de la bancă”.

    Niciun reprezentant Libra nu-ți va face o astfel de solicitare.

    3.Telefonul = portofelul
    Telefonul firmei (sau cel personal) a ajuns mai mult decât un simplu dispozitiv de comunicare, de aceea, trebuie să-l păzești cu sfințenie. Asta înseamnă să nu permiți accesul nimănui la datele din interior sau la ecranul acestuia.

    Dacă simți că ai fost victima unui atac, te rugăm să ne contactezi imediat.